Olej do przekładni samochodowych jest specjalnym rodzajem środka smarnego, który pomaga zmniejszyć tarcie pomiędzy kołami zębatymi wewnątrz przekładni pojazdu. Pomaga on również chronić wewnętrzne części skrzyni biegów przed przegrzaniem i przedwczesnym zużyciem.
Przekładnie samochodowe składają się z wielu różnych części, w tym kół zębatych, łożysk, zespołów i sprzęgieł. Części te poruszają się względem siebie podczas jazdy samochodem, powodując tarcie i ciepło. To ciepło może uszkodzić różne części skrzyni biegów.
Aby temu zapobiec, producenci samochodów umieszczają płyn przekładniowy w skrzyniach biegów swoich pojazdów, aby je schłodzić i chronić przed zużyciem w miarę upływu czasu. Płyn przekładniowy składa się z dwóch głównych składników: olejów bazowych (które zapewniają smar) i dodatków (które pomagają chronić przed zużyciem). Nabyć można go wchodząc przykładowo na stronę https://liquimoly.sklep.pl/127-olej-przekladniowy-do-samochodu.
Rodzaj oleju bazowego stosowanego w automatycznych skrzyniach biegów różni się w zależności od rodzaju samochodu, w którym jest zainstalowany – w niektórych samochodach stosuje się oleje syntetyczne, a w innych konwencjonalne. Oleje syntetyczne są zwykle droższe od konwencjonalnych, ponieważ są produkowane przy użyciu zaawansowanych technologii, które pozwalają producentom wytwarzać więcej płynu przy mniejszym zużyciu energii niż w przypadku oleju konwencjonalnego. Mają również lepszą stabilność termiczną niż oleje konwencjonalne, więc lepiej zachowują swoją lepkość w wysokich temperaturach.