Przy tworzeniu aranżacji sklepu odzieżowego ważną rolę odgrywają nie tylko kolekcje ubrań czy dodatków, ale również wizualny aspekt sklepu, czyli jego: układ, wygląd przymierzalni i wystawy. Jedną z istotnych części dobrze zrobionej wystawy są manekiny.
Manekiny w sklepach to nic innego, jak trójwymiarowy model tułowia pokazujący to, jak leży dane ubranie. Mogą to być manekiny męskie, damskie lub dziecięce. Ich wielostronność jest niezwykle ważna, ponieważ umożliwia odpowiednie zaprezentowanie różnego rodzaju ubrań. Spotyka się więc manekiny różniące się od siebie głównie wyglądem. Zwykle jest to inny typ sylwetki lub wysokość. Obecnie zwraca się szczególną uwagę na jak dokładniejsze odwzorowanie wyglądu człowieka. Stąd manekiny damskie mają więc często dodatkowe peruki z długimi włosami, a manekiny męskie podkreślone mięśnie, np. brzucha. Dodatkowo ich ruchoma konstrukcja umożliwia naturalny układ dłoni czy nóg, co dodaje wizualizacji produktów lepszego wyglądu.
Umiejętnie ubrany manekin to tak naprawdę bardzo dobre narzędzie, które przyczynia się do zwiększenia sprzedaży. Modna stylizacja z właściwie dobranymi kolorami przykuwa uwagę już przed sklepem i motywuje do wejścia. Następnie manekin w różnych częściach sklepu prezentuje w zasięgu wzroku odbiorcy dokładny wygląd różnych części garderoby dostępnych w asortymencie i pokazuje możliwość łączenia ich w całość. Wszystko to działa na wyobraźnię i oko klienta – finalnie zachęcając do zakupu.