W tym poście przyjrzysz się kilku najczęstszym ogranicznikom, które napotkasz w swojej produkcji muzycznej. Ograniczniki są różne, ale tutaj przeczytasz tylko o tych podstawowych.
Czym są limitery?
Limitery są niezbędne do utrzymania poziomów audio pod kontrolą. Redukują one głośność sygnału powyżej pewnego progu i są często używane do zapobiegania zniekształceniom w twoim miksie. Podczas gdy nie zmieniają one właściwie wzmocnienia (głośności) Twojego miksu, wpływają na to jak głośno on brzmi poprzez redukcję jego najwyższych szczytów. Istnieje wiele rodzajów dostępnych limiterów i mogą one być używane na różne sposoby w zależności od tego, co chcesz osiągnąć.
Rodzaje limiterów
Oto dwa najczęściej spotykane limitery:
- Kompresja z miękkim kolanem: Ten typ kompresji zmiękcza głośność wyjściową, gdy poziom wejściowy przekracza swój próg. Dzięki temu transjenty (skoki o dużej głośności) łatwiej przechodzą bez bycia zgniecionym zbyt mocno przez kompresor. Zmniejsza również efekty pompowania i oddychania spowodowane nagłymi zmianami dynamiki.
- Kompresja z twardym kolanem: Ten rodzaj kompresji stosuje redukcję wzmocnienia natychmiast po osiągnięciu przez wejście poziomu progowego, niezależnie od tego, jak szybko lub powoli to robi. Kompresja twardego kolana jest często stosowana w masteringu, ponieważ może pomóc w uzyskaniu bardziej spójnego brzmienia miksów w różnych systemach odtwarzania o różnych zakresach dynamiki.