Konstrukcje wykonane z metali powinny być regularnie badane. Dzięki temu możliwe jest ustalenie czy nie doszło do wewnętrznych uszkodzeń, niewidocznych gołym okiem. Te mogłyby doprowadzić do osłabienia konstrukcji i katastrofy budowlanej, takiej jak choćby głośne zawalenie się wiaduktu autostradowego we Włoszech. Jakimi metodami można współcześnie badać strukturę metali?
Dawniej nie było możliwe sprawdzenie struktury wewnętrznej powierzchni metalu, bez jego fizycznego rozcięcia. Dlatego w konstrukcjach takich jak mosty czy hale magazynowe opierano się wyłącznie na szacunkach i przypuszczeniach, ponieważ nie było możliwe sprawdzenie jak de facto wygląda ich wnętrze. Dziś można posługiwać się między innymi ultradźwiękowymi metodami badań materiałów, które nie wymagają niszczenia ich struktury. W ten sposób wszelkie konstrukcje, których nie można rozebrać, mogą zostać dokładnie sprawdzone.
Oprócz stosowania ultradźwięków można też wykorzystać promienie rentgenowskie. Badanie wykonuje się w bardzo podobny sposób, jak choćby prześwietlenie klatki piersiowej czy złamanej kończyny. Można ją wykorzystać tam, gdzie jest dostęp do obydwu stron konstrukcji. W badaniach rentgenowskich metali ważna jest dokładność i dobre umiejętności ekipy pomiarowej. Dobrze wykonane „prześwietlenie” struktury pozwoli na ocenę wewnętrznych pęknięć i korozji, które mogłyby zagrozić sztywności i wytrzymałości budowli takiej jak na przykład most, czy podpory w hali.