Firmy windykacyjne mają do dyspozycji wiele narzędzi, które służą do ściągania należności od klientów. Należą do nich:
Niektórzy windykatorzy używają voicebotów do odtwarzania nagranych wcześniej wiadomości, które informują dłużników, kiedy zostaną pozwani. Jest to powszechne narzędzie stosowane przez agencje inkasenckie, ponieważ pozwala im przestraszyć dłużników, aby zapłacili to, co są winni, zanim zostaną podjęte przeciwko nim działania prawne. Voiceboty mogą być również wykorzystywane do odtwarzania nagranych wcześniej wiadomości, które informują dłużników o kwocie zaległego salda, ile czasu pozostało do podjęcia działań prawnych przeciwko nim oraz co się stanie, jeśli nie zapłacą. Windykacja przeprowadzona za pomocą voicebotów może być bardziej skuteczna niż tradycyjne metody, ponieważ pozwala firmie windykacyjnej dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Firmy windykacyjne często stosują nękające metody komunikacji z dłużnikami, takie jak dzwonienie do nich o każdej porze dnia lub używanie obraźliwego języka lub gróźb.
Firmy windykacyjne często wysyłają listy grożące podjęciem działań prawnych lub proponujące zawarcie ugody. Listy mogą być wysyłane na adres domowy lub służbowy dłużnika, ale często są też wysyłane do osób trzecich, takich jak członkowie rodziny czy pracodawcy. List może zawierać propozycję ugody w sprawie kwoty, która jest należna, co daje dłużnikowi określony czas na zapłatę. Jeśli płatność nie zostanie dokonana w tym czasie, podjęte zostaną działania prawne przeciwko dłużnikowi.
Gdy dłużnicy nie spłacają swoich długów w całości lub dokonują częściowych spłat, wierzyciele i agencje windykacyjne często podejmują działania prawne przeciwko takim osobom. Zazwyczaj wiąże się to z wniesieniem pozwu przeciwko nim do sądu i otrzymaniem wyroku nakazującego dłużnikowi spłatę długów wraz z odsetkami i opłatami związanymi ze ściąganiem tych długów.