Łożysko oporowe jest łożyskiem stosowanym do zmniejszenia obciążenia obracającego się wału w warunkach wysokiej prędkości. Może być również używane do podtrzymywania wału w sytuacjach, w których nie może on być podparty własnym ciężarem (na przykład, gdy jest niepodparty na obu końcach).
Łożysko oporowe jest najważniejszą częścią każdego silnika. To właśnie ono utrzymuje wał przed wyjściem z silnika, a także chroni silnik przed uszkodzeniem. Dobrze zaprojektowane łożysko oporowe może obsługiwać wysokie prędkości i zapewniać dobrą sztywność przy niskich kosztach. Może być wykonane z materiału elastomerowego lub z metalu, takiego jak brąz, stal nierdzewna lub stal hartowana. Niektóre konstrukcje wykorzystują zarówno elastomery, jak i metale ze względu na ich różne właściwości; na przykład metalowy kubek z elastomerową okładziną.
Łożysko wzdłużne jest zwykle umieszczone na górze lub na dole silnika lub przekładni, gdzie przenoszą obciążenia osiowe z innych komponentów, takich jak koła zębate i wały. Są one również stosowane w wielu rodzajach maszyn jako część głównego układu napędowego, takich jak pompy i wentylatory. Często są one zlokalizowane w pobliżu środka ciężkości napędzanych części, tak aby nie miały znaczącego ramienia momentu wokół tego punktu (patrz moment). Minimalizuje to efekty skręcania części spowodowane niewspółosiowością między nimi, co może powodować problemy z drganiami lub hałasem, jeśli nie jest odpowiednio zrównoważone przez masę kompensacyjną.