Franczyza to jedna z najpopularniejszych form biznesowych. Towarzyszy nam na co dzień, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy. Kupujemy produkty spożywcze w sklepach o opartych o ten model, chodzimy do sieciowej restauracji o znanej na całym świecie marce. Popularność franczyzy można zauważyć także w branży edukacyjnej.
Zakładając swój własny biznes, można to zrobić na dwa sposoby. Jednym z nich jest stworzenie firmy od podstaw. Wiąże się to z mozolnym budowaniem zasięgów w sieci i renomy, a co za tym idzie bazy klientów. Działania te wymagają dużej wiedzy, umiejętności poruszania się w gąszczu przepisów, biurokratycznych komplikacji oraz stawienia czoła niskiej rentowności przedsięwzięcia w pierwszych latach jego istnienia. Drugim rozwiązaniem jest współpraca z siecią, wiążąca się z otrzymaniem gotowego modelu biznesowego i rozpoznawalności za cenę odstąpienia pewnego udziału w zyskach. Możliwość ta wydaje się bardziej atrakcyjna szczególnie dla osób z niewielkim doświadczeniem w prowadzeniu firmy.
W taki sposób funkcjonuje także franczyza edukacyjna. Polega ona najczęściej na organizowaniu zajęć dodatkowych, które oparte są na innowacyjnych metodach nauczania. Innowacje te stanowią największą wartość przedsięwzięcia i firma udziela pewnego rodzaju koncesji na jego realizację chętnemu kontrahentowi. Dzięki umowie franczyzowej nauczanie w oparciu o nowatorskie techniki może być prowadzone w ramach działalności gospodarczej o względnej autonomii wewnętrznej.