Zawieszenie pojazdów jest zasadniczym elementem, zapewniającym kontakt z nawierzchnią, które w znaczący sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy, wygodę czy komfort. W samochodach osobowych wyróżnić można trzy główne typy, spotykane najczęściej: zależne, niezależne. Istnieją również mniej popularne, jednak posiadające swoje zalety. Mowa choćby o pneumatycznym zawieszeniu do Audi Q7.
Cechą wyróżniającą ten typ jest to, że koła zamocowane na wspólnej osi są ze sobą połączone w sposób sztywny. Kwestią zasadniczą jest fakt, że ruch kół odbywa się wspólnie z mostem. Elementem resorującym oraz prowadzącym najczęściej jest resor piórowy. Główną zaletą zawieszenia zależnego jest zmniejszenie mas nieresorowanych. Zważając na kwestie ruchu obudowy mostu wraz z kołami wymagane jest stosunkowo dużo miejsca ze względu na pionowe przemieszczenia. Najczęściej typ ten można spotkać w samochodach ciężarowych i terenowych.
Analogia nazwy do zawieszenia zależnego mówi, że w tym typie oba koła pracują niezależnie od siebie. Jednak wymaga to stosowanie znacznie większej liczby elementów układu takich jak wahacze i drążki. Istotnie, układ ten zajmuje niewiele miejsca, co może przyczynić się choćby do zwiększenia przestrzeni bagażowej. Popularnym rozwiązaniem w tym wypadku może być kolumna McPhersona, cechująca się stosunkowo prostą budową, lekkością czy niskimi kosztami produkcji.
Wymienione we wstępie typ, mimo mniejszej popularności jest warty opisania. W zawieszeniu pneumatycznym do Mercedesa W211 usunięto części metalowe i zastąpiono je mieszkami (worki z powietrzem). Nadrzędną zaletą jest zasadnicza poprawa parametrów trakcyjnych co przyczynia się na polepszenie komfortu jazdy. Pojazdy posiadające ten typ wytrzymują przebiegi sięgające nawet 400000 km.