Jakie istnieją typy zawieszenia?

Zawieszenie pojazdów jest zasadniczym elementem, zapewniającym kontakt z nawierzchnią,  które w znaczący sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy, wygodę czy komfort. W samochodach osobowych wyróżnić można trzy główne typy, spotykane najczęściej: zależne, niezależne. Istnieją również mniej popularne, jednak posiadające swoje zalety. Mowa choćby o pneumatycznym zawieszeniu do Audi Q7.

Zawieszenie zależne

Cechą wyróżniającą ten typ jest to, że koła zamocowane na wspólnej osi są ze sobą połączone w sposób sztywny. Kwestią zasadniczą jest fakt, że ruch kół odbywa się wspólnie z mostem. Elementem resorującym oraz prowadzącym najczęściej jest resor piórowy. Główną zaletą zawieszenia zależnego jest zmniejszenie mas nieresorowanych. Zważając na kwestie ruchu obudowy mostu wraz z kołami wymagane jest stosunkowo dużo miejsca ze względu na pionowe przemieszczenia. Najczęściej typ ten można spotkać w samochodach ciężarowych i terenowych.

Zawieszenie niezależne

Analogia nazwy do zawieszenia zależnego mówi, że w tym typie oba koła pracują niezależnie od siebie. Jednak wymaga to stosowanie znacznie większej liczby elementów układu takich jak wahacze i drążki. Istotnie, układ ten zajmuje niewiele miejsca, co może przyczynić się choćby do zwiększenia przestrzeni bagażowej. Popularnym rozwiązaniem w tym wypadku może być kolumna McPhersona, cechująca się stosunkowo prostą budową, lekkością czy niskimi kosztami produkcji. 

Zawieszenie pneumatyczne

Wymienione we wstępie typ, mimo mniejszej popularności jest warty opisania. W zawieszeniu pneumatycznym do Mercedesa W211 usunięto części metalowe i zastąpiono je mieszkami (worki z powietrzem). Nadrzędną zaletą jest zasadnicza poprawa parametrów trakcyjnych co przyczynia się na polepszenie komfortu jazdy. Pojazdy posiadające ten typ wytrzymują przebiegi sięgające nawet 400000 km.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

16 + dziewiętnaście =